به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید جعفری روز چهارشنبه در بازدید از موسسه کشتیسازی شهید محلاتی بوشهر افزود: فعالسازی صنایع از برنامههای کوتاه مدت دولت سیزدهم است و توسعه طرحهایی که به این مهم کمک میکند یکی از ۱۰ پروژه جاری وزارت صمت است.
وی تاکید کرد: مسائل و مشکلات شرکتهای تامین کننده صنایع دریایی به صورت مشخص ارائه شود تا در قالب طرحهای فعال سازی صنایع مورد حمایت قرار گیرند.
منبع: https://www.irna.ir/news/84924140/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF
وی اضافه کرد: فعال شدن اعتبارات اختصاص یافته به این بخش نیز از صندوق توسعه ملی و بانک ها در حال پیگیری است.
وی با اشاره به مشکلات شرکتهای تامین کننده تجهیزات صنایع برای ورود به بخش دریایی، بیان کرد: ورود به این بخش برای بسیاری از این شرکتها اقتصادی نیست چرا که انجام تستها و گواهینامه های مربوط به نصب تجهیزات آنها بر شناورها هزینه بر است و ما تلاش میکنیم در این زمینه از آنها حمایت کنیم.
دبیر شورای عالی صنایع دریایی ادامه داد: در بحث تجمیع تقاضا برای شرکتهای کشتی سازی نیر در این شورا اقدامات و پیگیریهایی انجام شده که میتوان به مذاکراتی با وزارت نفت برای تولید شناورهای خدماتی این بخش و جایگزینی موتورهای ۲ زمانه با تولیدات بومی اشاره کرد.
وی پیشنهاد کرد: در صورتی که سفارشهای صنایع دریایی استان بوشهر تجمیع و متمرکز شود، میتوان برای ورود شرکتهای تامین کننده تجهیزات به این بخش کمک کرد.
جعفری اضافه کرد: از دیگر مشکلات این شرکتهای تامین کننده تجهیزات صنایع، اندازه بازار آنها است که برای همکاری با صنایع دریایی باید قیمت تمام شده خود را تغییر دهند و این موضوع قیمت آنها را غیر رقابتی میکند و در غیر این صورت نیز شرایط برای آنها اقتصادی نخواهد بود.
جعفری افزود: جایگزینی شناورهای چوبی از دیگر طرحهایی است که پیشتر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حمایت میشد که اکنون این اعتبار به بخش تجهیز بنادر انتقال یافته اما باید جایگزینی در این زمینه پیدا کرد و این طرح میتواند بازار خوبی را برای صنایع دریایی فلزی ایجاد کند.