توکلی لاهیجانی بیان داشت: صنعت خودروی کشور در سالهای گذشته به دردهای مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، بهگونهای که به نظر میرسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.
توکلی افزود: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی میشود.
وی ادامهداد: در مرحله سوم در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهرهبرداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایهگذاری خارجی بر مبنای مزیتهای ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامهریزی خواهد شد.
وی ادامهداد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامهای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی شد که بتوان تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابتپذیر تبدیل شود.
منبع: https://www.irna.ir/news/84927795/%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88
وی گفت: مرحله نخست، آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، بالفعل کردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژههای سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
وی گفت: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری میکند. این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشانکرد: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیلهای بینالمللی مزیتهای رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساختهای تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازارهای گسترده منطقه نشان از قابلیتهای این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ را دارد.
وی تصریحکرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بنسازههای جدید و باکیفیت، میتوان به ۱۰ کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.
«عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می شود، بهگونه ای که همه زیرساختهای مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.