اغتشاشات، عامل دیگر رکود این روزهای بازار
به گفته این فعال صنفی، اقدامات این شرکتها در ارائه تخفیفات سبب شده تا دیگر شرکتها و کارخانجات نیز از غافله عقب نمانند و هر یک سعی کنند با ارائه برنامههای متنوع و جذاب، اندک خریداران این روزها را به سمت و سوی خود جلب کنند و اگر اغراق نکنیم جنگی بین آنان بر سر مشتریان در گرفته است.
یکی از فروشندگان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از شهریورماه یکی از برندهای بزرگ کشور که به صورت فرانچایز با آن کار می کنیم، از قیمت مصرفکننده محصولات خود ۸.۶ درصد به ما تخفیف میدهد و ما نیز کالاها را با یک تا ۱.۵ درصد سود به فروش میرسانیم، با این حال خریداری برای این کالاها نیست.
فرنچایز یا حق امتیاز گونهای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده میشود که تولیدات یا فراوردههای شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز میگویند.
وی افزود: حتی کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت که هر چند هفته یکبار قیمتها را برای به روز رسانی و درج در سایت و استفاده در جداول آماری با ما چک میکنند، چنین افت قیمتهایی را باور نمیکنند.
فروشنده دیگری در بازار امینحضور، یکی از دلایل رکود بازار را اغتشاشات و نا آرامیها بهویژه در مرکز شهر و بازار عنوان کرد که سبب شده تا افراد و بهویژه خانوارها تا زمان آرام شدن اوضاع از حضور در این مناطق صرفنظر کنند.
این فروشنده یادآور شد: در ماههای گذشته ایامی را به یاد میآوریم که جنس در بازار کم بود و وقتی تولیدکنندگان لوازم خانگی محصولات خود را به صورت نقد یا اقساط چند ماهه پیشفروش می کردند، خلفوعده کرده و کالا را با تأخیر چند ماهه تحویل مشتری میدادند، اما این روزها آن قدر جنس فراوان است که خبری از این خلف وعدهها نیست و حتی زودتر از موعد تحویل میدهند.