برنامه‌ریزی برای تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی/ صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری

وی افزود: به همین دلیل در حال مدیریت مساله هستیم تا با تخصیص فضای کمتر، شرکت‌های داخلی و خارجی بیشتری بتوانند حضور بیابند، هرچند به دلیل تداوم تحریم ها و شرایط کرونایی استقبال خارجی‌ها در این دوره کمتر بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84951607/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B1%DB%B8-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DB%B3%DB%B0%DB%B0

محمدی‌دانیالی همچنین با اشاره به فضای پیش آمده پیش روی شرکت‌ها برای حضور و نفوذ در بازار روسیه ناشی از جنگ این کشور با اوکراین، تصریح‌کرد: روسیه بازار بسیار بزرگ و پُرپتانسیلی است و می‌توان کارهای اساسی در آن انجام داد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با سرمایه‌گذاری‌های خوب انجام شده و همچنین رقابت شرکت‌ها، کیفیت و کمیت تولیدات در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است.

«علیرضا محمدی دانیالی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز تولید لوازم‌خانگی نسبت به چند سال گذشته بسیار خوب است و در مقایسه با سال ۹۷ تولید بیش از ۲ برابر شده است.

وی به صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری لوازم‌خانگی در سال گذشته اشاره کرد که با وجود تداوم تحریم‌ها، همچنین مشکلات بانکی و معضلات حواله پول محقق شده و انتظار می‌رود امسال این رقم به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

وی بیان‌داشت: برای دستیابی به رشد هشت درصدی برنامه ریزی شده در اقتصاد، بخش لوزام‌خانگی هم باید همپای دیگر بخش‌ها و صنایع رشد کند؛ بر این اساس رکود موجود در بازار باید با کلان‌نگری راهکار حاکمیتی برای آن اندیشیده شود.

وی گفت: برای صادرات نیز یکی از مشکلات اساسی ناتوانی در حواله‌کرد پول از طریق سیستم بانکی است.

وی با اشاره به رفت و آمد هیات‌های مختلف ایرانی و روسیه برای توسعه مراودات، تاکید کرد: در این مسیر باید دولت، مسوولان امر و بخش خصوصی با یکدیگر متحد شوند، همچنین وزارتخانه‌های صمت، امور خارجه، اتاق‌های بازرگانی و بانک‌ها پای کار بیایند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درخصوص برنامه‌های توسعه صادرات این محصولات، اظهار داشت: دو مشکل در مسیر صادرات وجود دارد؛ نخست، وقتی خارجی‌ها لوگوی «ساخت ایران» را می‌بینند کمی عقب‌نشینی می‌کنند و دوم، تحریم‌ها که سبب می‌شود تا برخی شرکت‌ها تمایل به همکاری با شرکت‌های ایرانی نداشته باشند.

این مقام صنفی درخصوص برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی خاطرنشان‌کرد: با اینکه ۳۴ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود، اما تا امروز بیش از ۷۰‌هزار متر مربع درخواست داشته ایم و استقبال بسیار خوبی انجام شده است.

محمدی دانیالی همچنین گریزی به رکود این روزهای بازار زد و اظهار داشت: تورم موجود در اقتصاد سبب شده تا رشد قیمت‌ها و هزینه‌های تولید را شاهد باشیم، همچنین مطابق آمارها در ۱۰ سال گذشته قدرت خرید جامعه ایرانی ۳۴ درصد کاهش داشته است که به تشدید شرایط رکود تورمی و کاهش خرید لوازم‌خانگی انجامیده است.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی