اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران :: | industryna

اروپایی‌ها هم هنوز این فرصت و این بازار را جدی می‌گیرند و نام آلمان، اسپانیا و ایتالیا هم در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در جهان به چشم می‌خورد. چین از سال ۱۹۹۳ میلادی تا به امروز، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پوشاک در جهان بوده است. در قاره بزرگ آمریکا نیز آمریکای شمالی ۱۳۱ میلیون توریست خارجی در سال گذشته جذب کرده که با درآمد ۲۴۴ میلیون دلاری همراه بوده است. آمریکای جنوبی نیز پذایری ۲۵ میلیون توریست بین‌المللی بوده و ۲۷ میلیون دلار از این محل درآمد کسب کرده است. منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی نیز به ترتیب ۲۵ و ۱۱ میلیون گردشگر داشته‌اند و ۳۰ و ۱۱ میلیون دلار نیز درآمد کسب کرده‌اند.

قدرت های اقتصادی جهان کدامند؟ بررسی ۲۵ کشور برتر جهان در حوزه اقتصاد

اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ به تندی تغییر کرده و در حال رشد است. بر اساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است. حجم اقتصاد چین ($ ۱۲٬۳۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ در سال ۲۰۱۲) بلافاصله پس از اتحادیه اروپا و آمریکا یعنی در مقام سوم در جهان قرار می‌گیرد. چنانچه مجله خبری صنعت رشد کنونی اقتصادی چین همچنان ادامه یابد، چین از نظر اقتصادی، در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و باید خود را برای مقابله با پیامدهای سیاسی و اقتصادی این موضوع آماده کند. این امر موجب نگرانی‌های عمده سیاسی خواهد شد زیرا این کشور به صورت نیروی به‌مراتب قوی‌تری در منطقه درآمده است.

بر پایهٔ رده‌بندی بانک جهانی، کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به استثنای پرتغال، یونان، ترکیه و آن دسته از کشورهای در حال توسعه که در سال ۱۹۹۴ به عضویت این سازمان پیوسته‌اند کشور صنعتی محسوب می‌شوند. محققان تاریخ اقتصاد می‌گویند صنعت پوشاک بریتانیا را به قدرت نخست اقتصادی در دنیا بدل کرد؛ صنایع فولاد همین نقش را برای آلمان (در دوره‌ای بسیار کوتاه) داشتند و در نهایت، صنعت خودروسازی هم آمریکا را به جایگاه بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا رساند. در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱.۳ میلیارد نفر سفر کردند و مجموع درآمد این صنعت بزرگ به ۱.۲۳ تریلیون دلار رسید.

http://amdmag.irدر سال ۲۰۲۱ میلادی اما ویتنام حدود ۳۸ میلیارد دلار پوشاک صادر کرد و از این منظر، در جایگاه چهارم در جهان قرار داشت. جالب‌تر اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران (که البته محصولات برگرفته شده از نفت، همچون محصولات پتروشیمیایی هم در آن منظور می‌شود)، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ میلیارد دلار بوده است. امروزه در عصر حاضر، ارتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است. اینک با حساسیت بجا و درست مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمان ها و وزارتخانه های دولتی و با در نظر گرفتن آنچه بیان شد، شاید بیشتر بتوان به اهمیت علوم ارتباطات و نیز نقش روابط عمومی ها، به عنوان مجری اصلی آن در جوامع، دست یافت. از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت. در این کشور، ارتباط قوی و مؤثری بین صنایع و مؤسسات تحقیقاتی وجود داشته که این موضوع، مزیت راهبردی صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی آن را شکل می دهد.

  • در قاره بزرگ آمریکا نیز آمریکای شمالی ۱۳۱ میلیون توریست خارجی در سال گذشته جذب کرده که با درآمد ۲۴۴ میلیون دلاری همراه بوده است.
  • بله ولی همه چی که دلار نیست مهم قدرت خرید مردم هست که ایران ۱۸ ام است .
  • بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2021 تولید ناخالص داخلی این کشور به 3.84 تریلیون دلار رسید و در جایگاه چهارمین اقتصاد برتر جهان پس از ایالات‌متحده، چین و ژاپن قرار گرفت.
  • چه برای بازسازی و به روزرسانی صنایع ایران میبایست سرمایه گذاری انبوهی در آن انجام گیرد و روش است که منابع داخلی برای سرمایه گذاری کافی نیست و تنگناهای بسیاری برای سرمایه گذاری در این صنعت وجود دارد.

در عصر جدید که عصر ارتباطات است دولت ها و ملت ها بسیار بیشتر از قبل به یکدیگر نزدیک شدند. برخی سفر های کاری دارند و برخی دیگر تنها برای تفریح و مشاهده جاذبه های گردشگری کشورهای دیگر تصمیم به سفر می گیرند. با مطالعه علم گردشگری در خواهید یافت کهکشور ها تا چه حد می توانند از جاذبه های طبیعی و گردشگری خود برای بهبود اقتصاد شان استفاده کنند.

بیشترین خودروهای دنیا در کدام کشور‌ها تولید می‌شود؟

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی