به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، برخی تولیدکنندگان زیرپلهای برای افزایش سود خود با نصب برچسب ایرانی و حتی تغییر بستهبندی کالا، اقدام به فروش آنها میکنند. هرچند تعداد این نوع تولیدکنندگان در بازار کم است، اما نگرانیهایی درباره کیفیت کالاها ایجاد کرده است.
لوازم یدکی و قطعات خودرو در ایران توسط چندین قطعهساز بزرگ تولید میشود که به گفته کارشناسان، کیفیت و مرغوبیت برخی از قطعات لوازم یدکی ایرانی بسیار بالاتر از نمونههای چینی است.
اگرچه قطعات چینی به صورت قانونی از گمرک وارد میشوند، اما برخی از آنها کیفیت مناسبی ندارند و این موضوع صدای فعالان بازار را بلند کرده است. همچنین افرادی اقدام به کپیبرداری از طرحهای چینی و ایرانی کرده و کالای نامرغوب تولید و با برندهای شناخته شده عرضه میکنند که باعث بیاعتمادی به سایر برندها میشود.
برای تشخیص کالای ایرانی از قاچاق و اطمینان از اصالت و کیفیت کالا، طرح شناسهدار کردن کالا و خدمات از سال ۱۴۰۱ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری نهادهای مربوطه اجرا شده است. این شناسه امکان تشخیص اصل یا فرع بودن کالا را برای مشتری فراهم میکند.
شناسه کالا و خدمات یک کد ۱۳ رقمی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. این شناسه از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده که اطلاعات لازم درباره وارداتی یا داخلی بودن کالا را به خریدار میدهد. صدور شناسه کالا منجر به شناسایی کالای قاچاق از غیر قاچاق شده و در صورت تقلبی یا غیر اصل بودن امکان پیگیری را برای خریدار فراهم میسازد.
اگرچه طرح شناسهدار کردن کالاها از سال ۱۴۰۱ آغاز شده، اما هنوز کامل نشده است. علیرضا رشیدیان، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اوایل خردادماه به وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان فرصت سه ماهه داد تا نسبت به بخش باقیمانده شناسهدار کردن کالاها اقدام کنند.
صدور شناسه کالا منجر به شناسایی اصالت کالای قاچاق از غیر قاچاق و تولید داخلی یا خارجی شده و در صورت تقلبی یا غیر اصل بودن امکان پیگیری را به خریدار میدهد.
به گفته وی، ۱۴ هزار سرفصل کالایی تعریف شده که از این تعداد ۹ هزار و ۳۰۰ سرفصل مشخص شده است، اما برخی کالاهای دیگر هنوز بدون شناسه هستند و زیرساختهای کدگذاری باید فراهم شود.
کارشناسان معتقدند مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با استفاده از شناسه کالا میتوانند از اصالت و کیفیت کالای خود و استانداردهای ملی و بینالمللی اطمینان حاصل کرده و از ورود یا تولید کالاهای تقلبی جلوگیری کنند.
برخی تولیدکنندگان از ورود کالاهای چینی و حتی قاچاق به نفع خود سود برده و با استفاده از برندهای ایرانی، این کالاها را به نام کالای با کیفیت در بازار عرضه میکنند که شناسه کالا به شناسایی این نوع ترفندها کمک میکند.
در مورد وضعیت کپیبرداری از کالاها، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، هشدار داده و اعلام کرده که عدهای در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو اقدام به کپیسازی کرده و با قیمتهای پایینتر در بازار میفروشند که با تخلف آنها بهطور قاطع برخورد میشود.
وی از آمادگی اصناف برای بازرسیها در راستای حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان تاکید کرده است.
تنوع بالای لوازم یدکی
در گفتوگو با سیدمهدی کاظمی، عضو فعلی و سخنگوی سابق اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران درباره وجود کالاهای کپی و تقلبی، وی بیان کرد:
وی میگوید قطعات یدکی بسیار متنوعاند و به عنوان نمونه، تسمه تایم توسط بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارخانه چینی، ترکیهای، تایوانی و ایرانی با نامهای مختلف تولید میشود که تشخیص کیفیت آنها زمانبر است و تنها با تجربه افراد خبره و آزمایشگاهها امکانپذیر است.
عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران میافزاید: صدور شناسه کالا به خریداران کمک میکند تا از کیفیت و اصالت کالا آگاه شوند و در صورت بروز مشکل بتوانند شکایت کنند.
وی خاطرنشان میکند: بیش از ۱۲ هزار نفر عضو اتحادیه لوازم یدکی در تهران هستند و در کشور حدود ۱۵۰ هزار نفر عضو لوازم یدکی وجود دارد که این افراد در ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارخانه تولید لوازم یدکی فعالیت میکنند.
هزار کارشناس خبره برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از بیکیفیت
کاظمی توضیح داد: حدود هزار نفر از اعضای لوازم یدکی، افراد با تجربه و خبرهای در حوزه شناخت قطعات هستند که ظرفیت آنها باید برای شناسایی کالاهای اصل از غیر اصل استفاده شود.
وی بر تشکیل کمیسیون لوازم یدکی تاکید کرد و افزود: تنها نهادهایی که میتوانند در شناخت قطعه نظر نهایی دهند اتحادیه مربوطه، گمرک و سازمان استاندارد هستند و باید از کارشناسان لوازم یدکی در گمرکات برای شناسایی قطعات بهرهمند شد.
کاظمی تاکید کرد: کارشناسان لوازم یدکی میتوانند در گمرکها کالاهای با کیفیت را از بیکیفیت تشخیص داده و از ورود کالای نامرغوب به کشور جلوگیری کنند.
وی معتقد است که بسیاری از قطعات لوازم یدکی ایرانی نسبت به نمونههای چینی کیفیت بالاتری دارند، اما هزینههای بالای تولید برای تولیدکننده ایرانی صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل عدهای قطعات چینی را به اسم ایرانی میفروشند، اگرچه در گذشته با این موارد برخورد شده است.
کاظمی افزود: تقلب در فروش جرم است و اگر گزارشی درباره کپیبرداری از کالاها و برچسبزنی دریافت شود، حتماً پیگیری و مقابله میشود.
وی با بیان مخالفت با کپیبرداری گفت: نه تنها برند خود را روی برند دیگری میزنند بلکه در مواردی قطعاتی از روی قطعات دیگر کپی شده ولی با کیفیت پایینتر و قیمت ارزانتر تولید میشوند.
کاظمی اظهار داشت: مکانیکها نیز نقش مهمی در شناسایی قطعات دارند و باید به اندازهای خبره باشند که قطعات با کیفیت را از نامرغوب تشخیص دهند و در صورت بیکیفیت بودن کالا را مرجوع کنند.
]
منبع: https://www.irna.ir/news/85849549/%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%B3%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%DB%8C%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C